LATAUS JA ASENNUSOHJEET
Oppilaitoksen Microsoft 365 –palvelun kautta saatavana etuna kaikilla opiskelijoilla ja työntekijöillä on mahdollisuus ladata veloituksetta 
Microsoft  Office 365 ProPlus -paketin viidelle omalle laitteelleen, PC/Mac- tietokoneelle, iPad-tableteille sekä iPhone/Android/Windows-älypuhelimille. 
Microsoft Office 365 ProPlus sisältää ohjelmistopaketin, johon kuuluu mm. Word, Excel, PowerPoint, Skype For Business, OneNote ja Outlook.
HUOMAUTUS: Windows S - versioon ei voi asentaa 
Microsoft Office 365 ProPlus pakettia.
Microsoft 365 ProPlus -paketin lataaminen ja asennus
- Avaa kotikoneen selaimessa osoite https://portal.office.com/account#installs
 - Kirjaudu sisään henkilökohtaisella tunnuksellasi muotoa tunnus@student.hamk.fi(opiskelijat) tai tunnus@hamk.fi (henkilökunta), esim. aaro1234@student.hamk.fi (opiskelija)
 - Valitse haluamasi asennus ja seuraa Microsoftin asennusohjeita
 - Asennuksen jälkeen aktivoi 
Microsoft Office 365 henkilökohtaisella käyttäjätunnuksellasi (tunnus@student.hamk.fi tai tunnus@hamk.fi) ja salasanallasi. Asennuksen ja aktivoinnin aikana sinulla pitää olla Internet-yhteys.
 
´
Lisätietoja 
Microsoft  365 ProPlussasta
Kuinka kauan opiskelija tai työntekijä voi käyttää Microsoft Office 365 ProPlussaa?
- Microsoft  Office 365 ProPlussaa voi käyttää niin kauan kuin opiskelijalla tai työntekijällä on oppilaitoksen tarjoama voimassa oleva käyttäjätunnus ja tunnuksella on 
Microsoft  Office 365 ProPlus -käyttöoikeus
 - Lisäksi oppilaitoksella pitää olla voimassa oleva Microsoft-sopimus ja oppilaitoksen pitää tarjota 
Microsoft  Office 365 – tunnukset opiskelijoilleen ja työntekijöilleen
 - Tietokoneen, johon 
Microsoft  Office 365 ProPlus on asennettu, pitää olla yhteydessä Internetiin, sillä 
Microsoft  Office 365 ProPlus tarkastaa käyttöoikeuden automaattisesti 30 päivän välein
 
Mitä tapahtuu, kun Microsoft Office 365 ProPlussan käyttöoikeus päättyy?
- Office siirtyy rajoitettuun tilaan, jolloin vain tiedoston lukeminen/avaaminen ja tulostaminen onnistuvat
 - Officen voi uudelleenaktivoida toisella tunnuksella (jolla 
Microsoft Office 365 ProPlus –käyttöoikeus) tai erikseen ostetulla tuoteavaimella. Katso sivu Overview of licensing and activation in Microsoft 365 Apps
 
ASENNUSONGELMIEN RATKAISUJA
1. Asennus keskeytyy Windows-tietokoneessa
Asennus/ lataus lähtee normaalisti liikkeelle, mutta keskeytyy virheilmoitukseen jossain kohtaa. 
Voit kokeilla seuraavia mahdollisia ratkaisuja ko. ongelmaan:
- 
Sammuta tietokoneesi virustentorjunta-/palomuuriohjelmisto ja yritä asennusta uudestaan
 - 
Sammuta tietokoneesi spooler-palvelu asennuksen ajaksi:
 -  Kirjoita Windows-käynnistävalikon hakukenttään services.msc ja avaa löytynyt ohjelma
 - 
Selaa listaa alaspäin kunnes löydät kohdan: Taustatulostus/Spooler
 - 
Valitse ko. kohta ja klikkaa Pysäytä/Stop painiketta
 - 
Office-paketin asennuksen jälkeen käynnistä spooler-palvelu uudelleen Käynnistä/Start - painikkeella
 
- 
Kokeile asennusta luotettavammin toimivassa verkossa
 - 
Aja Officen poisto-ohjelma ja aloita asennus uudelleen
 
2. Mac-tietokoneen käyttöjärjestelmävaatimus
Microsoft Office 365 ProPlus-paketin asennus vaatii macOS-käyttöjärjestelmän riittävän uuden version (kolme uusinta versiota käyvät).
- 
Jos koneessasi on vanhempi käyttöjärjestelmän versio, se pitää päivittää uuteen versioon.
 - 
Päivityksen ohjeet Applen sivustolla ovat sivulla https://www.apple.com/fi/macos/how-to-upgrade/
 - Ota varmuuskopiot tietokoneesta ennen päivitystä!